RÖKEN SKULLE BLÅSA MOT RYSSEN

En tankeväckande utställning om Rönnskärsverken, dess påverkan och arv.

Röken skulle blåsa mot ryssen

Röken skulle blåsa mot ryssen är ett konstprojekt om smältverket Rönnskär i Skelleftehamn av Monica Larsson och Catrin Lundqvist. Båda konstnärerna har sina rötter i Västerbotten och har förfäder som var anställda på Rönnskärsverken. Wille Varg-Larsson arbetade vid arsenikverket i 39 år och Hilding Snus-Lundqvist var anställd som snickare på Rönnskär i 17 år.

Utsläppen från industrin till luft och vatten har varit förödande för den omgivande miljön. Konstprojektet belyser detta men också det välstånd och den stolthet som arbetet vid Rönnskär inneburit för många. Utställningen vill skapa en estetisk plats för kontemplation över industrialismens följder med Rönnskär som exempel, och ge utrymme för diskussion om vad detta innebär för kommande generationer. Hur mycket klarar vi av industriella framsteg i förhållande till den omgivande miljön och människors hälsa? Och hur påverkas den sårbara naturen när ny – grön – utvinning av Norrlands resurser är i full sving?

Mina bröder kallade gatan ‘Dead end street’

Catrin Lundqvist: ”Under min uppväxt blev miljön i Skelleftehamn alltmer förgiftad. Träd saknade löv. Fisken, bären och svamparna vi åt var hälsofarliga, fast det visste vi inte då. På Hyttgatan där farfar Hilding Snus-Lundqvist hade byggt sitt hus, började smältverksarbetarna dö i Rönnskärssjukan. Mina bröder kallade gatan Dead end street.”

År 1924 upptäcktes guld i Fågelmyran, 3 mil nordväst om Skellefteå. Kort därefter påbörjades gruvdrift på platsen av Skellefteå Gruvaktiebolag, det nya samhället fick namnet Boliden. Fyra år senare stod skorstenen på Rönnskär färdig i det nyetablerade samhället Skelleftehamn. Den blev 145 meter hög. Vid denna tid fanns en slogan i svang: ”Skorsten kallar vi det rör som mot Ryssland röken för”.

Rönnskär framställde 218 000 ton koppar och 12 ton guldtackor, räknat under året 2022. Bly är också en viktig del av produktionen. Tidigare framställdes även arsenik, en mycket giftig biprodukt. Smältverken ägs idag av New Boliden.

‘Skorsten kallar vi det rör som mot Ryssland röken för’

Monica Larsson: ”Min farfar Wille Varg-Larsson älskade att vara i skogen. Skidklubben Vargarna i Byske fick sitt namn efter honom. När jag var liten hörde jag ofta historier om Rönnskär, bland annat den om när farfar ramlade ner i en arseniksilo och tog sig levande därifrån.”

Om utställningen

Konstnärer: Monica Larsson och Catrin Lundqvist

Utställningen består av måleri, arkivbilder, text och två videoinstallationer. Den längre videon är en 34 minuter lång dokumentär i regi av Monica Larsson och Catrin Lundqvist. Johan Granstrand, Skellefteå, har filmat och klippningen är gjord av Kersti Grunditz Brennan, Gustavsberg. Musikern Frida Johansson, Umeå, medverkar.  Det förekommer också musik komponerad av Thomas Watkiss, New York. Och körmusik från Kiev.

Stort tack till alla medverkande i filmen! Forum Museum Rönnskär har varit en omistlig källa till kunskap och New Boliden har visat god vilja genom att tillåta filmning av kopparlinjen och omkringliggande utemiljöer.

Konstnärerna vill också tacka följande organisationer för värdefulla bidrag:
Film i Västerbotten
IF Metall avd. 3 Norra Västerbotten
Skellefteå kommuns arbetsstipendium
Byggnads kulturstipendium
Stiftelsen Längmanska kulturfonden
Helge Ax:son Johnsons stiftelse

Tack även till följande personer som bidragit med visat intresse, tid och arbete till projektet:
Mona Stenberg, Sten-Arne Burman, Nils-Erik Edholm, Ulf och Berit Backman, Jan-Erik,
Ing-Marie och Jesper Lundkvist, Assar och Birgitta Nilsson, Ann Lundholm, Johan
Granstrand, Kersti Grunditz Brennan, Frida Johansson, Thomas Watkiss, Tom Brennan,
Isabella Karlström, Elisabeth Andersson, Per Strömbro, Göran Hedemalm, Marielle
Mvuanda Riström, Mattias Sjöstedt, Cecilia Andersson, Anna Lindfors, Lill Casslind,
Anna-Lena Lundmark, Anna-Karin Larsson, Brita Täljedal och Alexandra Ellis.

Viktiga källor:
Forum Museum Rönnskär

Så började Boliden, Oscar Falkman, 1953

Som byggt av tusen händer – Arbetsliv på Rönnskär 1930-1950, Studiecirkeln Rönnskärsarbetarnas historia Skelleftehamn Sammanställd av Sven Mikaelsson 1989

Guld och Gröna Skogar? Miljöanpassningen av Rönnskärsverken 1960-2000, Avhandling av Ann-Kristin Bergquist Institutionen för ekonomisk historia vid Umeå Universitet, 2007

Förädlarna, Olle Lundqvist, 2019

Mönstersamhället, Anneli Rogman, 2021