Oswaldo Macía – The Theatre of Energy. An Exploration in Three Acts.

Oswaldo Macía är skulptör född i Cartagena de Indias, Colombia och baserad i London och Santa Fe, New Mexico. Macía arbetar främst med ljud och doft vilka presenteras som skulpturala installationer där även teckning och måleri ingår.

Oswaldo Macía – The Theatre of Energy. An Exploration in Three Acts.

Utställningen The Theatre of Energy. An Exploration in Three Acts bjuder in besökare till tre performativa rum där sinnena står i centrum. Här presenteras dofter, ljud och kartografi. Konstnären rör sig obehindrat mellan olika medier och skapar engagerande skulpturala installationer som ifrågasätter hur konsten kommit att privilegiera synen framför övriga sinnen. Hans multisensoriska design utmanar besökaren att titta närmare, lyssna på djupet och engagera alla sinnen. Samtidigt utforskar utställningen teman kring rörelse, minne och historia.

Kolteckningar med konstnärens egna anteckningar kring fåglars migration bidrar till besökarens rumsliga upplevelse där språket ges en sensuell dimension. Fågelbyster presenteras på piedestaler likt ödesmättade monument över arternas utsatta existens. Målningar föreställande insekter hyllar insekternas viktiga arbete vid pollinering. Dofter spårar metaforiskt kolonialiseringen av naturens resurser.

Macías verk har visats på bland annat Tate Modern och Tate Britain i London, The Power Plant i Toronto, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía i Madrid samt Daros Collection i Zurich. Han deltog i biennalerna i Riga, Liverpool, Porto Alegre, Cuenca och Venedig. Det här är konstnärens första individuella utställning i Sverige.