Skellefteå Museum AB och Sara kulturhus söker ekonomichef

Om Skellefteå museum och Sara kulturhus
Allas blickar riktas just nu mot de norra regionerna. Skellefteå kommun växer både mycket och väldigt snabbt till följd av den pågående samhällsomvandlingen till ett mer hållbart samhälle. Detta genererar stora industrietableringar och ökat invånarantal, vilket i sin tur både ger möjligheter och ställer krav på ökat kulturutbud.

Skellefteå museum är ett kommunal-regionalt museum med ansvar för kulturmiljövård och museal verksamhet i norra Västerbotten; Skellefteå, Norsjö och Malå kommuner. Skellefteå museum är beläget på kultur- och friluftsområdet Nordanå i direkt anslutning till centrala Skellefteå. Som ett led i samhällssatsningen byggdes en av världens högsta träbyggnader; Sara kulturhus som invigdes 2021. Sara kulturhus har en stark profil inom hållbarhetsarbete och har omskrivits i flera internationella sammanhang. I kulturhuset finns Västerbottensteatern, Skellefteå stadsbibliotek, Skellefteå Konsthall och Museum Anna Nordlander som samsas i en utställningshall, många scener och ytor för olika kulturproduktioner och ett hotell med tre restauranger.

Både Skellefteå museum och Sara kulturhus är inne i expansiva faser med positiv utvecklingsanda. Museet förnyar samtliga sina utställningar och Sara kulturhus utvecklar just nu sin form som Skellefteås största plats för kulturupplevelser.

Din roll
Organisatoriskt ingår du i Skellefteå museum och fungerar som ekonomichef för museet. Härutöver finns en kommunnytta-funktion där du också fungerar som ekonomichef för Kulturhusbolaget. Utgångspunkten för arbetsfördelningen mellan bolagen är 50/50. Du arbetsleder en ekonomiassistent på museet och motsvarande funktion inom Kulturhusbolaget.

Erfarenheter / Vem är du?
Vi söker någon med flerårig och bred erfarenhet inom ekonomi. Du förstår komplexa organisationer och har breda kunskaper om olika delar av ekonomiarbetet. Du är van att arbeta självständigt. Vi tror att du gillar och är pedagogisk i rollen att fungera som bollplank till VD och styrelse inom de arbetsuppgifter som ligger på tjänsten.

Du är en van användare av excel.

Det är meriterande om du arbetat i något eller några av programmen Briljant redovisningssystem, Visma Lön, Visma Bokslut, Raindance eller Capego.

Det är också meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i eller på uppdrag av offentlig sektor.

Som ekonomichef är du ansvarig för ekonomi, bokföring och redovisning. Du ansvarar vidare för att det ekonomiska arbetet följer lagar och praxis. I arbetet ingår upprättande av del-och årsbokslut och årsredovisningar, analyser, budgetering och budgetuppföljning samt personaladministration. Du ingår i ledningsgrupperna inom respektive bolag.

Exempel på arbetsuppgifter

– Övergripande ansvar för den löpande redovisningen.

– Övergripande ansvar för månadsavstämningar

– Upprättande av tertialbokslut och årsbokslut/årsredovisningar samt inkomstdeklarationer.

– Rapportering till ägare (Region Västerbotten och Skellefteå kommun) och styrelser.

– Analyser av ekonomiskt material till styrelser och ledning

– Analyser av verksamheternas processer bl.a. projekt, uthyrning, objektredovisning kring event (planerade, budgeterade och utfall).

– Ansvara för personaladministration (inkl löneadministration) och redovisning för pensionsinbetalningar som för kulturhusbolaget utförs av extern part.

– Uppföljning av företagets försäkringslösningar i samarbete med upphandlad försäkringsmäklare.

– Moms- och skattefrågor samt ansvara för moms- och skattedeklarationer.

– Ansvarig för att tillsammans med VD lägga förslag på budgetar samt uppföljningar och prognoser av dessa.

– Kontakter med revisorer, bank och berörda myndigheter såsom Försäkringskassan, Bolagsverket och Skatteverket m.fl.

– Registrering i Stiftelseregistret.

– Ansvarig för inlämnande av statistik till SCB.

– Föredra ekonomiska rapporter till styrelsen samt agera protokollförare vid styrelsemöten.

Utbildning
Högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande erfarenheter från yrkeslivet.

Varaktighet, arbetstid
100% tillsvidare. 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas.

Lön
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-21. Skicka din ansökan till post@skellefteamuseum.se

Vi behandlar ansökningar löpande under ansökningstiden.

För frågor rörande tjänsten:
Elin Söderlund
Ekonomichef

elin.soderlund@skellefteamuseum.se

Fabian Arnheim
VD/museichef

fabian.arnheim@skellefteamuseum.se

Fackliga företrädare
Therese Hällqvist
DIK
therese.hallqvist@skellefteamuseum.se

Skellefteå Museum AB och Sara kulturhus tar gärna mot frågor från dig som sökande, men vi undanber oss vänligen men bestämt all kontakt från rekryteringskonsulenter eller annonsförsäljare.