PROGRAM HÅLLA HUS 20 ÅR

HÅLLA HUS 20 ÅR

Dagen firas med en byggnadsvårdsdag på Nordanå i Skellefteå!

Söndagen 4 juni 2023
Kl. 10.00-16.00

Deltagande är gratis och ingen föranmälan behövs.

10.00 VÄLKOMNA! Skellefteå museums tf vd Carola Fallgren hälsar alla välkomna (Nordanåteatern)

10.15 Husens viktiga värden, en reflektion av tidigare länsantikvarie Bo Sundin (Nordanåteatern)

10.45 Byggnadsvård för alla, föredrag med Pernilla Lindström, byggnadsantikvarie, Skellefteå museum (Nordanåteatern)

11.30 LUNCHPAUS enklare lunch kan köpas i caféet på Nordanå

• Byggnadsvårdsmässa samt demos öppnar på innergården och i Hallen
  • Prova-på bland annat schablonmåleri och kitta fönster, för barn och vuxna i Forskarrum Nordanå och Hallen
  • Försäljning av byggnadsvårdsprodukter och Hålla Hus handbok

13.00 INVIGNING: Hålla Hus nya utställning, vån 2 huvudbyggnaden

13.30 Återbruk och kulturvärden, föredrag med Jessica Lundmark, bebyggelseantikvarie, Skellefteå museum (Nordanåteatern)

14.15 Att rädda ett ödehus, föredrag med byggnadsvårdare Noak Larsson, Vebomark (Nordanåteatern)

15.00-16.00 Byggnadsvårdsmässan och Prova-på fortsätter

Hålla Hus är ett samarbete mellan Skellefteå museum, Västerbottens  museum, Skogs- och samemuseet och Länsstyrelsen Västerbotten.