Innerlig

Vid en tid då en välputsad fasad och ett retuscherat yttre var ett rådande ideal bland landets porträttfotografer lyckades Maja Åström (1889–1946) vidhålla en sällsam innerlighet i sina porträtt.

Innerlig – porträtt av Maja Åström

2018-09-12
Nu finns det några nya bilder i utställningen med tema maskerad, välkommen in!

Med en känsla för komposition och blickens betydelse har Maja Åström med sin kamera fångat människor från olika samhällsklasser och åldrar, bilder genomsyrade av intimitet och uppriktighet.

Större delen av Maja Åströms bildsamling, ca 12 000 glasplåtar, finns idag i Skellefteå museums bildarkiv.

Maja Åström var även verksam som dokumentärfotograf men genom denna utställning har vi valt att låta porträttören Maja Åström komma i ljuset.

Utställningen visas på Skellefteå museum 28 januari 2018 till januari 2019.