Flaska
Flaska
Sm 13785
Beskrivning
Vinflaska i flätad korg.
Anmärkning
Flaska av genomskinligt glas, rundad form med lång hals. Nedtill täckt av en fastsittande flätad korg av bast. Rymd ca 1 lit.
Text i glaset Orvieto Petrubani.
Operation vin
1957 lanserade en statlig kampanj där man för folkhälsans skull ville få svenskarna att konsumera mindre alkohol. Sedan länge hade brännvinet varit Systembolagets mest säljande vara och en stor fara för folkhälsan. Istället för förbud, vilket skett ett flertal gånger under brännvinets historia, satsade staten den här gången på propaganda och upplysning. Bland annat startade en kampanj för att få svenskar att välja vin, som ju har lägre alkoholhalt, framför sprit. Kampanjen kallades Operation vin. Vin marknadsfördes som sällskaps- och måltidsdryck för moderna, medvetna människor. Dessutom höjdes spritskatten så brännvinet blev betydligt dyrare.
Från 1950-talet blev charterresor till medelhavsländerna vanligare och fler svenskar mötte samtidigt den vinkultur som råder där. Operation vin följdes även upp av en informationskampanj för alkoholfritt alternativ och om alkoholens risker.
Allt sammantaget blev kampanjen lyckad och efter två årtionden, på 1970-talet, hade svenskarnas sammanlagda alkoholkonsumtion minskat och för första gången såldes mer vin än sprit. Intresset för vin var här för att stanna. Problemen som följer med alkoholkonsumtion kvarstår tyvärr också.
Information om Operation vin från Systembolagets hemsida http://www.systembolagethistoria.se/teman/kampanjer/operation-vin/