Gå direkt till innehåll (Tryck på Enter)
Stäng
Hittade 0 träffar

Några sökförslag

Stäng

Bolidens Barnbalett

Cecilia Björklund Dahlgren Senast uppdaterad: 2021-11-01

Danskonstnären Eva Dahlgren utvecklade den svenska barndansen i en ny riktning med ett vidgat perspektiv på danspedagogik. Hon skapade koreografier och bildade Bolidens Barnbalett som turnerade nationellt och internationellt på 1960–1990-talet. För Eva var det viktigt att skapa ny koreografi där barnens uttryck fick utrymme.

Evas övertygelse och vision om alla barns rätt till dans var stark.1978 startade Eva tillsammans med sin dotter Cecilia Dahlgren obligatorisk dansundervisning i skolan. Skellefteå kommun blev först i landet med dansen som konstform på schemat.

Pionjärarbetet med danskonst för och med barn som startades i Boliden har resulterat i ett regeringsuppdrag som syftar till Dans i skolan för alla.

Bolidens Barnbalett

Eva Dahlgren var balettdansös, koreograf och danspedagog. Som ung på 1940 talet var Eva anställd vid Operabaletten i Rom och turnerade i Italien och Frankrike. På grund av andra världskriget återvände Eva till Sverige och gifte sig med Eric Dahlgren som var en av landets första industriläkare. Efter inspirerande år i Kiruna och Lappland flyttade familjen 1965 till gruvsamhället Boliden. Hon utvecklade den svenska dansen i nya riktningar, med barnet i fokus.

Eva Dahlgren 90 år

Eva Dahlgren 90 år

Eva Dahlgren dansar döende svanen

Eva Dahlgren dansar döende svanen

1966 bildade Eva Bolidens Barnbalett med dansande barn i olika åldrar. Barnbalettens repertoar vidareutvecklar dansarvet från Evas ryska danspedagog Vera Alexandrova. Koreografier och dansundervisning präglas av ett tvärkonstnärligt och internationellt perspektiv med barnet i fokus. Långt innan FN:s barnkonvention fanns lyfte Eva fram ett starkt barnperspektiv d.v.s. att alltid utgå från barnets rättighet att skapa dans och att ta plats i samhället.

Barns om dansar. Fotograf: Anders Gunnartz

Foto: Anders Gunnartz 1989

För Eva var det viktigt att nå ut med danskonsten till nya grupper i samhället. Barnbaletten gestaltade koreografier och dansföreställningar arrangerades bl.a. genom uppsökande verksamhet i skolor, förskolor, på ålderdomshem och sjukhus. De turnerade i de nordiska länderna och dansade även i Syrakusa, Rom, Paris, Harlem i New York, Vilnius, Sevilla och Moskva under åren 1966–1990. Framföranden av Rendansen eller Änglarna uppskattades lika mycket på ett ålderdomshem i Jörn som på 5:e avenyn i New York.

Rendansen. Illustration: Eva Dahlgren

Rendansen. Illustration: Eva Dahlgren

Det var inte enkelt att bryta ny mark för danskonsten i det frireligiösa Västerbotten, där det fanns ett kompakt motstånd mot dansen. Ett exempel på detta är koreografin Änglarna som Eva Dahlgren skapat till musik av Bach och Corelli 1965 för kyrkan i Boliden. Detta förbjöds av kyrkan som uttryckte att dans är syndigt. Först tio år senare kunde Barnbaletten dansa Änglarna i en kyrka i Västerbotten och så småningom också på Lincoln Center i New York och på många andra platser.

För Eva Dahlgren var Lappland och fjällvärlden en stor passion i hennes liv. Den samiska kulturen inspirerade henne och i koreografier som Järven och riporna, Renarna och Vinterdansen lockade hon fram inlevelse och barnens egna tolkningar. För Eva var det viktigt att skapa ny koreografi med barnens egna uttryck i fokus. Att t.ex. gestalta begreppet vinter tillsammans med barnen i Kiruna och Boliden uppskattade Eva mycket, eftersom de har stora erfarenheter av snö, is, vind, norrsken och vinter. I Vindarna till musik av Verdi har Eva utgått från barnens energi, det som vuxna kallar bråk och bus, och omvandlat det till koreografi. Den elaka prinsessan och pagen, ärvd från Vera Alexandrova, som själv dansat den på Marinskij-teatern i St. Petersburg, handlar om olycklig kärlek som också är viktigt för barn och unga. Eva skapade ofta dans med inspiration från musiken och med hjälp av improvisation och ett rikt bildspråk.

Detta pionjärarbete har bidragit till utvecklingen av en ny danspedagogik för förskola och grundskola samt Sveriges första Danslärarutbildning och andra dansutbildningar vid Luleå tekniska universitet på Musikhögskolan i Piteå.

Dans i skolan

Dansen som konstform har inte haft en tydlig plats i skolan i jämförelse med bild och musik. Att bedriva pionjärarbete för att utveckla danskonst för barn har tagit lång tid och det har funnits stora svårigheter att öka ansvarstagandet för dansen i samhället. För att möta fördomarna, okunnigheten och det kompakta motståndet till dansen utmanades Eva till att tillsammans med sin dotter Cecilia på 1970-talet hitta nya och kreativa vägar för att introducera dans i skolan och ge barn och unga rätt till danskonsten.

1978 introducerade Eva tillsammans med Cecilia obligatorisk dansundervisning på skolschemat i Skellefteå kommun, som blev först i Sverige med dans på schemat under professionell ledning. Den uppsökande verksamheten med Bolidens Barnbaletts dansföreställningar bidrog till att intresset för dansen ökade. Dansundervisning med hög kvalitet förankrades i flera kommuner. Många av de som mötte dansen tack vare detta arbete arbetar idag professionellt med danskonst. Dans som konstform i skolan har nu introducerats i över hundra kommuner.

Flera av Eva Dahlgrens koreografier skapades för skolans värld där många barn möts. Vårdansen, Vinterdansen och Höstdansen är exempel på när 100–120 barn får dansa samtidigt.

Vårdansen. Illustration: Eva Dahlgren

Vårdansen. Illustration: Eva Dahlgren

Vinterdansen. Illustration: Eva Dahlgren

Vinterdansen. Illustration: Eva Dahlgren

Sverige har en barndanstradition i dansskolor som sällan nått pojkar och kan kallas flickdanstradition. Det är först när dansundervisningen blir obligatorisk i skolan och i förskolan som man når alla barn. Eva Dahlgren har tillsammans med Cecilia utvecklat danspedagogiken för obligatorisk dansundervisning i skolan där visionen är Dans i skolan för alla!

Eva Dahlgrens danspedagogik grundar sig på en lång tradition med inspiration från Isadora Duncan och Vera Alexandrova. Denna barndanstradition har förts vidare och utvecklats av Eva och Cecilia Dahlgren samt nya generationer av danslärare. Dansundervisningen utgår från barns genuina behov av lek och rörelse. Samtidigt kan barns lärande i dans utvecklas genom imitation, inlevelse och uttryck. Dansläraren är en tydlig auktoritet och förebild, men dansar samtidigt med barnen som en i gruppen. För att fånga elevernas intresse och för att behålla deras nyfikenhet och lust används korta moment, snabba övergångar, ett högt tempo på lektionen och mycket uppmuntran. Det är viktigt att locka fram elevernas uttryck genom att inspirera till dans på olika sätt. Kunskapen överförs direkt från kropp till kropp. Upplevelse och uttryck betonas och det är viktigt att eleverna blir känslomässigt engagerade. Ett poetiskt och måleriskt bildspråk används ofta för att skapa stämning och atmosfär.

Att arbeta med bredd och elit och sammanföra etablerade danskonstnärer, musiker och konstnärer med barn och ungdomar var något av ett signum för Eva Dahlgren. På 1990-talet medverkande Eva bl.a. i sommarakademier i Sarvisvaara i bildkonstnären Erling Johanssons hembygd med syftet att barnen i de små byarna i Norrbottens inland skulle få möta professionella kulturskapare och måla med Erling Johansson och skapa dans med Eva Dahlgren. Det viktigaste i dessa installationer var att kvalitetsbegreppet vidgades från starkt fokus på teknik till att lyfta fram barnens egna personliga uttryck och inlevelse som det mest centrala. I den magiska miljön i midnattssolens land komponerade Eva Dahlgren Sommaren samt Daphne och Apollo och Erling Johansson skapade scenografin.

Sarvisvaaraakademien. Illustration: Eva Dahlgren

Sarvisvaaraakademien. Illustration: Eva Dahlgren

Eva Dahlgren ritade och målade under hela sitt liv och det finns många akvareller där hon utforskar dansen som uttrycksform genom att också måla sina koreografier. Balettresan Evas första bok som hon skrev 1987 innehåller teckningar och boken Barn Dans Skola har många av Eva Dahlgrens akvareller. Boken inleds med ett förord från Christer Wiklund, professor i musikpedagogik där han skriver: ”Boken handlar om dans och danspedagogik, men förenar också mänsklig värme, internationell solidaritet, sagornas värld, samisk kultur och årstidernas växlingar. En bok om yrkesskicklighet och respekt för kulturens kraft och mångfald – en hyllning till människan och livet.”

Eva Dahlgrens övertygelse och vision om alla barns rätt till dans var stark och lever vidare och tack vare hennes pionjärarbete har många barn och unga fått möta och utvecklats med hjälp av dansen i sina förskolor och skolor. Skellefteå kommun har tagit ansvar för danskonst för barn i över 50 år.

Eva Dahlgren avled den 27 april 2008. Hon vilar i Abisko nationalpark.

Bolidens barnbalett dansar Vindarna i Anderstorpssalen, Skellefteå i början av 1980-talet. Foto av Roine Sandlén.

Bolidens barnbalett dansar Vindarna i Anderstorpssalen, Skellefteå i början av 1980-talet. Foto av Roine Sandlén.

Källor för Bolidens Barnbalett

  • https://dansiskolan.se/
  • Kvinnobiografiskt lexikon
  • https://skbl.se/sv/artikel/EvaCeciliaDahlgren
  • Björklund Dahlgren, Cecilia, 'Dans i skolan för alla! Kroppsmedvetenhet, fantasi, glädje, självkänsla, delaktighet och lärande', "Huvud, axlar, knä och tå": om barn, kultur och kropp, Stockholm, 2002
  • Dahlgren, Eva, Balettresan, Artos, Skellefteå, 1987
  • Dahlgren, Eva, Björklund Dahlgren, Cecilia & Bohman, Elisabet, Barn, dans, skola: från Bolidens barnbalett till Dans i skolan för alla, Lokalhistoriskt institut, Skellefteå museum, Skellefteå, 2006
  • Ericson, Gertrud, Assessment of schoolchildren's performance in dance, Univ., Diss. Uppsala: Univ.,Uppsala, 1996
  • Lindqvist, Anna, Dansens plats i skolan: tradition, utveckling och lärande i Skellefteå kommun, Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, Licentiatavhandling Umeå: Umeå universitet, 2007