Fördjupning
Nyfiken digitalt
Niklas Forslund. Senast uppdaterad: 2021-11-03
Min första dator var en Macintosh som jag köpte i Umeå 1984. 9 tums skärm med svartvit grafik och mina föräldrar stöttade mig genom att köpa en hårddisk för en massa pengar. Jag var övertygad om att alla dokument jag producerade under resten av mitt liv skulle rymmas i det minnet.
Det första program jag skapade var en interaktiv animation som visade den kaledoniska veckningen. Som nybliven gymnasielärare på Kaplanskola följde jag 1989 de baltiska staternas frigörelse via BBS:er. Pratade nyheter med mina elever innan kvällens Rapport. Så fortsatte det och jag var under många år oändligt nyfiken på alla möjligheter som skapades genom digital kommunikation.
Starten
Då jag och min kollega Roland Isaksson 1994 skulle starta vårt företag funderade vi mycket på namnet. Vi var båda förtjusta i Grekland och kände att nyfikenhet var en av våra starkaste drivkrafter. Jag ringde grekiska konsulatet och frågade vad nyfikenhet var på grekiska och fick veta att det hette något i stil med ”parethos” och vi försvenskade det till Paregos. Ett sätt att hitta på namn som jag prövat fler gånger. Det It-bolag jag startade 2009 tillsammans med Maria Nordmark och Nicklas Lundin fick heta Apara, det är sanskrit och betyder para ihop.
Det första riktiga uppdraget Paregos hade var att hjälpa en reklambyrå att ta fram en interaktiv och multimedial presentation på diskett för Tieto Enator. Nils Arvidsson hade designat och det var också han som gjorde vår första logotype. En stiliserad dörr som stod på glänt. Man kunde nyfiket kika in i framtiden.
Första genombrottet
De första åren gjorde vi mycket utbildningar för SKERIA och högskolan. Några mindre produktioner för Norran, Alimak, LEAB m.fl. Vårt första genombrott kom 1995 då stålindustrins samarbetsorganisation Jernkontoret gjorde en upphandling för en interaktiv CD-ROM. Vårt lilla företag vann eftersom vi skapat något enkelt och pedagogiskt. Man kunde skapa stål genom att lyfta in kol och malm i en masugn. Det lät och rörde på sig, allt rymdes på en diskett. Dem jättestora företag vi tävlade med hade med sig egna datorer och delegationer med 5-10 personer. Men dem fick vänta, alla som såg vad vi gjort ville själva pröva och få en egen diskett.
Produktionen vi gjorde för Jernkontoret vann fler priser och Paregos började skapa spel. För mig har alltid jämställdhet varit viktigt och på den tiden var vi lika många killar som tjejer i företaget. Jag tror att Eva Lestander, Sinnika Sjunnesson m.fl. var först i Sverige med att producera ett spel där alla som skrev och drev projektet var kvinnor.
Vi lärde oss otroligt mycket, men tjänade inga pengar. Allt var bara galet roligt och jag hade insett att min 20MB stora hårddisk inte skulle räcka.
Det stora genombrottet
Internet växte snabbt i slutet av 1990 talet och bredband började komma. Plötsligt kunde man lägga upp annat än text och bilder och vi drog igång ett helt ofinansierat projekt år 2000 som hetta Skyscraper. Syftet var att nyfiket undersöka vad man kunde göra på internet som lät, var interaktivt och såg bra ut. Vi skapade en virtuell skyskrapa där många människor kunde agera samtidigt, skapa egna avatarer och chatta med varandra. Robert Lindström designade och Stefan Lindberg skapade interaktiv musik och ambiens.
Produktionen vann en massa priser och vi fick stora kunder i flera länder. Räknades som en av de bästa byråerna i Sverige. Projekt värda fler miljoner och bolaget växte snabbt. Vi hade kontor i Umeå, Stockholm och Amsterdam.
Jag slutade 2009 för Apara. Insåg att jag stundtals jobbat mer än 120 timmar i veckan, bara för att jag var digitalt nyfiken. Det är jag inte längre, finns så mycket annat värt att vara nyfiken på. Men visst är BankID en strålande uppfinning!