Fördjupning
Traditionell samisk religion
Anna Westman Kuhmunen, intendent vid Ájtte, Svenskt fjäll- och samemuseum. Senast uppdaterad: 2021-10-29
Det samiska området har aldrig varit helt isolerat och genom århundradena har människor och idéer mötts, vilket påverkat både materiella och immateriella aspekter av religionen. Det frivilliga mötet förändrades när den protestantiska kyrkan, på mitten av 1600-talet, med olika tvångsmedel krävde ett byte av religion. Den samiska religionen skulle ersättas av kristendomen. Under lång tid klarade samer av att leva med dubbla trossystem, i kyrkan utförde man de kristna ritualer och i hemmet de samiska. Med tiden kom dock kristendomen att ersätta den samiska religionen som trossystem. Personer kunde dock i det fördolda fortsätta att praktiseras enskilda traditionella ritualer. [1]
Den traditionella samiska religionen, före kristendomen, vara nära kopplad till familjernas vardagliga liv det vill säga till jakt, fiske och renskötsel och mellanmänskliga relationer. Den var inte institutionaliserad, vilket gav möjlighet för lokala variationer både av myter och av ritualer.
Kåtan och landskapet, de viktigaste platserna
Kåtan med eldstaden i mitten var centrum för familjens dagliga religionsutövning i anslutning till måltider men också i samband med förlossning, namngivning, sjukdom och död. Det var framförallt kvinnor som agerade vid dessa ritualer. Religionen utövades dock även utomhus vid bäckar, sjöar och längs flytteder eller vid fjäll eller klippor. Bakom kåtan kunde en offerställning av trä vara rest och på olika platser i landskapet fanns både sejtar, av naturen formade stenar eller klippor, och skulpturer i trä. Landskapet utgjorde därigenom en viktig komponent i samisk religion. Här utövade framförallt män religionen under speciella årstidsbundna ritualer[2].
[1] Rydving (1993) s. 93–108.
[2] Westman Kuhmunen, Anna (2016)
Väsen i landskapet och i hemmet
I landskapet och i kåtan menade man att olika väsen kunde visa sig för människorna. Väsen kunde manifestera sig i olika former, ibland som solen, vinden eller åskan och ibland i mänsklig gestalt, även avlidna släktingar kunde på olika sätt ingripa i människor liv.[1] Väsen kunde på olika sätt ingripa i människor liv vilket gjorde att man stod i en relation till dem. Den som framförallt kunde kommunicera med den andliga världen var nåjden.[2] Det var en religiös specialist som vid kriser, med hjälp av jojk och trumma och på gruppens uppdrag, kunde färdas och kommunicera med dessa väsen. Nåjden kunde förhandla med dessa väsen.
[1] Bäckman, Louise. (1978) s. 25–52; Rydving (1993) s. 108–127, 140–144.
[2] Bäckman, Louise. (1975) s. 88–95; Rydving, Håkan (Oslo 2010) s. 120–124.
Källor för Fördjupning
- Notförteckning 1. Rydving (1993) s. 93–108.
- Notförteckning 2. Westman Kuhmunen, Anna (2016)
- Notförteckning 3. Bäckman, Louise. (1978) s. 25–52; Rydving (1993) s. 108–127, 140–144.
- Notförteckning 4. Bäckman, Louise. (1975) s. 88–95; Rydving, Håkan (Oslo 2010) s. 120–124.
- Bäckman, Louise. Sájva: Föreställningar om hjälp- och skyddsväsen i heliga fjäll bland samerna (Stockholm 1975).
- Bäckman, Louise,”The dead as helpers? Conceptions of death amongst the Saamit (Lapps)”, Temenos 14 (1978) s. 25–52.
- Rydving, Håkan. The end of drum-time: Religious change among the Lule Saami, 1670s–1740s (Stockholm 1993).
- Westman Kuhmunen, Anna. Bassebájke: Heliga platser i landskapet. I: De historiska relationerna mellan svenska kyrkan och samerna Band II.Red.: Daniel Lindmark & Olle Sundström. S. 629-655. (Artos & Norma bokförlag 2016)