”Kitty, jag törstar efter FÄRG”

Antologin om Anna Nordlander ger en unik inblick i kvinnors professionella vardag under en tid då kvinnans plats av många ansågs vara i hemmet. Breven från Anna Nordlander till sin vän Kerstin “Kitty” Cardon handlar om konsten och dess prövningar, och är ett historiskt dokument om systerskap.

Skrif om vad du målar - breven från Anna Nordlander till Kerstin Cardon 1869-1879

Anna Nordlander är den konstnärinna som gett namn åt Museum Anna Nordlander. Hon var verksam på 1800-talets senare hälft men det var först efter sin död som hon blev erkänd för sin konst.  Även om hon varit ett namn i regionen och i Konstsverige så har lite varit känt om henne som person, något som förändrades när breven hittades. 1970 firade Skellefteå stad 125års-jubileum och åtta målningar av Anna lånades in från Nationalmuseet. Det la grunden till det som idag är Museum Anna Nordlander. Intresset för Anna Nordlander steg, och i arbetet med att kartlägga Annas liv och målningar dök en artikel upp. I den nämndes breven, och det blev startskottet på ett sökande som skulle sträcka sig över decennier.

”I brev till akademikamraten Kerstin Cardon har hon skildrat sina upplevelser. Hon synes tidigt vara medveten om sin egna väg och gör ofta träffande anmärkningar” – Viggo Loos i Svenskt Konstnärslexikons fjärde del, 1961.

Anna Nordlanders försvunna brev skulle ta 38 år att återfinna, men i september 2014 dök de så upp – i Centralarkivet för bildkonst i Helsingfors. Annas brev till sin vän Kerstin “Kitty” Cardon är en tidsresa som ger en unik inblick i den professionella vardagen hos kvinnor. De två kvinnorna träffades på Konstakademiens kvinnoavdelning 1866, och deras brevväxling pågick från 1869 fram till Anna Nordlanders död 1879. Breven uttrycker en längtan efter ett eget rum, en gemensam ateljé att verka i. Den röda tråden är skapandet och dess villkor, och den kärleksfulla vänskapen mellan två väninnor.

I antologin medverkar konstvetare, eldsjälar och konstnärer som tillsammans levandegör Anna Nordlander, med hennes egna ord som grund. Det är tack vare föreningen ”Museum Anna Nordlanders Vänner” som antologin om Anna Nordlander möjligjorts. 31 år av ideell verksamhet, lottförsäljning och donationer överlämnades till MAN när föreningen upplöstes med önskan om att breven skulle publiceras.

”Skrif om vad du målar” – Breven från Anna Nordlander till Kerstin Cardon 1869 – 1879 finns att köpa på Akademibokhandeln i Skellefteå samt i Forskarrum Nordanå.