Erbjudande för lärare

Erbjudande till lärare i årskurs 4-6 i Skellefteå, Norsjö och Malå kommuner!

Demokratin är fantastisk men komplicerad! Den tar inga raka vägar och blir nog aldrig riktigt färdig. Och det är vi tillsammans som kan göra den bättre och starkare.

Hur blir ett land demokratiskt? För demokratiska beslut krävs samtal – men hur blir ett samtal egentligen demokratiskt?
Utställningen Demokrati pågår erbjuder en bred introduktion till demokrati som begrepp och levnadssätt. Vi får också följa demokratins utveckling i Sverige och ta del av personliga öden och berättelser under resans gång.

Till utställningen erbjuder vi en pedagogledd workshop, utvecklad för skolans årskurs 4 – 6. I den får eleverna göra demokrati tillsammans genom att lösa ett rättvisedilemma och efteråt diskuterar vi om vilka “byggstenar” som ingår i ett demokratiskt samtal.
Workshopen “Demokrati pågår” är anpassad för elever i årskurs 4 – 6. Den är utvecklad med utgångspunkt i skolans styrdokument och i samarbete med testklasser.
Workshopen är kostnadsfri!
……………………………………..
Utställningen är producerad av Forum för levande historia och finns hos oss på Skellefteå Museum mellan 26 februari – 24 september 2023.
Hör av dig till vår museipedagog Sandra Marklund för frågor och bokning av workshop.
sandra.marklund@skellefteamuseum.se

Välkommen med din klass!