link down

Vad samlar Skellefteå museum på?

Beroende på vad museer har samlat på under årens lopp, eller vad människor har skänkt till museet, speglas i samlingarna. Till exempel ansågs fornlämningar som viktiga redan på 1800-talet, när grunden för Skellefteå museum lades. Likaså fanns en ambition att samla alla typer av föremål i olika varianter.

I Skellefteå museums insamlingspolicy finns vissa kriterier som måste uppfyllas för att något ska tas in i samlingarna. Det går inte att ha en heltäckande samling. Istället får vissa objekt representera en större helhet.

Kan jag se samlingarna någonstans?

Ja! En del av vår samling finns online på samlingar.skellefteamuseum.se (länk), och du kan även få tillgång till foton och dokument via Forskarrum (länk).

Vad är ett museum?

I museilagen (2017:563) står det att ett museum är:

Vad samlar Skellefteå museum på?

Vad händer när ett föremål hamnar på ett museum?

När ett föremål slutar användas som ett bruksföremål och istället hamnar på ett museum blir det ett museiföremål. Då ställs andra krav på hur föremål får hanteras. För att minska riskerna för slitage eller att det ska gå sönder behandlas det mer varsamt.

Vad gör ett föremål intressant?

Beroende på tidsandan har museer samlat på olika saker. Därför har fokus skiftat på vad som är ett intressant föremål.