Favoritföredrag i repris

I höstmörkret finns det chans att ta del av några av våra favoritföredrag från Berättarfestivalen 2018, välkommen!

Favoriter i repris från Berättarfestivalen 2018

Onsdag 31 oktober kl. 10.00 14.30
Plats: Hörsalen, Nordanå

10.00 – 11.00
Föredrag: Bärarn’, bua och annat oknytt
På gamla dagar var människan beredd på att möta olika väsen var som helst. Kanske då man hämtade ved, förde djuren till betet eller tog skogsvägen till staden. Berättelserna vid kvällsbrasan skapade inte bara skräck utan även kunskap om en mängd knep som bet på det övernaturliga. Lär dig mer om några av de märkliga gestalterna som kan uppenbara sig när du minst anar det!
Föredragshållare: Ulf Lundström, Skellefteå museum

11.00 – 12.00
Föredrag: Mannerheim, – ett unikt öde i nordiskt 1900-tal
Det sägs ibland att Finland är ett land som haft alldeles för mycket historia de senaste hundra åren. Fyra krig under en och samma generation! Den som personifierar detta mer än någon annan är kanske Carl Gustaf Mannerheim; svensk adelsman, rysk general, finländsk fältmarskalk och president. Utifrån tre nyutkomna biografier om honom tecknas en inblick i finländsk 1900-talshistoria.
Föredragshållare: Rolf Granstrand

13.00 14.00
Föredrag: 60-talets Skellefteå i färg – Ragnhild Insulanders värld
Fröken Ragnhild Insulander var dotter till Ragnar Insulander ingenjör på Öhrvikens AB. Han var en flitig fotograf och dokumenterade Skellefteå och dess omgivningar. På Skellefteå museum hittades nyligen en unik samling diabilder från 1960-talet. Bilderna visade sig vara tagna av dottern Ragnhild och skildrar i färg ett årtionde under förändring.
Föredragshållare: Roland Johansson, Skellefteå museum

Arr. Skellefteå museum