Framtidstro 1945–1973

När andra världskriget var slut 1945 började människor runt om i Europa att drömma om en framtid i fred och frihet. Nu skulle Europa byggas upp igen! Efterfrågan på varor ökade och nya industrier såg dagens ljus, även i Skellefteå. Samtidigt skedde förändringar på landsbygden. Staten uppmuntrade nu de små gårdarna att gå ihop till stora enheter. Det skulle göra arbetet mer lönsamt. År 1945 var 41 % av befolkningen jordbrukare, 1970 var det bara 8 %. Allt detta bidrog till att många människor flyttade till städer eller i alla fall närmare en stad. Behovet av nya moderna bostäder blev plötsligt akut. Politikerna lovade att en miljon bostäder skulle byggas på tio år, mellan 1965 och 1975. Satsningen kallas miljonprogrammet. Att bo i en stad och arbeta i skift eller på fasta arbetstider förändrade människors livsstil. Plötsligt fanns det mer ledig tid – och mer pengar – att ägna sig åt fritidsintressen. Genom radio och tidningar spreds nyheter om hur unga människor i USA roade sig. De gick på caféer, musikklubbar och tittade på TV, och nu ville de svenska ungdomarna också göra det.
  • Vad händer i världen?

Det kalla kriget innebar att stormakterna USA och Sovjetunionen tävlade om att ha mest makt och vapen utan att direkt vara i krig med varandra.

De flesta av kolonierna i Afrika och Asien blev självständiga länder.

Vietnamkriget pågick 1957 – 1975.

Människorättskämpen Martin Luther King mördades i Memphis i USA 1968.

Jurij Gagarin från Sovjetunionen var den första människan som åkte ut i rymden 1961 och Neil Armstrong från USA var den första att gå på månen 1969.

• Hur många är vi här?

Efter andra världskriget var framtidstron stor och det fanns gott om arbeten. Därför ökade befolkningen i området som i dag är Skellefteå, Norsjö och Malå kommuner från 87 306 till 88 682 mellan åren 1945 och 1959. Senare blev tiderna sämre och många tvingades flytta söderut. 1973 bodde 83 953 personer här.

• Hur försörjer vi oss?

Nu kom många nya jobb inom den mekaniska industrin, både för arbetare och tjänstemän. Bröderna Lundbergs tillverkade lastmaskiner, Alimak hissar och Futurum köksfläktar. Under den här tiden kunde även gifta kvinnor arbeta utanför hemmet eftersom det började finnas daghem.

• Hur bor vi?

Under de här årtiondena flyttade allt fler in till de stora tätorterna. Det behövdes många fler bostäder. I Skellefteå byggdes Sjungande dalen, Anderstorp och Morö backe. De nya stadsdelarna hade ett eget centrum och människorna fick nära till affärer, fritidsaktiviteter och natur. De stora husen började byggas i tegel och betong.

• Vad äter vi?

Potatis med fisk eller kött var fortfarande basmat, men pasta blev allt vanligare, till exempel makaroner till korv. Nu skulle matlagningen vara enkel och gå fort så konserver och andra halvfabrikat blev populära. När människorna började åka på utlandssemester fick de uppleva nya smaker och började laga till exempel spagetti och köttfärssås. Pizzerior och så kallade kinarestauranger öppnades. Exotiska frukter som ananas och bananer blev vanligare på butikshyllorna och användes både i varmrätter och efterrätter.

Hamburgare ersatte varmkorv som den vanligaste snabbmaten. En del människor blev vegetarianer under den här tiden.

• Hur tar vi oss fram?

Cykeln var fortfarande ett bra sätt att ta sig fram på. Den som ville komma fram snabbare skaffade moped eller motorcykel. På 1950-talet hade de flesta råd att köpa bil. Det blev populärt att åka på bilsemester. Buss och tåg fick konkurrens av flyget, speciellt när det började gå charterresor till andra länder.

Viktoriabron ersatte 1961 Parkbron som överfart för Riksväg 13 som drogs över den nya bron och blev europaväg – E4.

Läs mer om Framtidstro 1945–1973