Var med och bygg Julstaden 2023!

Äntligen är det dags för den årliga jultraditionen – pepparkaksutställningen Julstaden. Gör ett pepparkaksbygge hemma och lämna in till museet så bygger vi upp en gemensam julstad. Utställningen öppnar 3 december.

Var med och bygg Julstaden 2023!

Regionen växer så det knastrar, och nu utmanar vi er att låta årets Julstad göra detsamma! Gör ett pepparkaksbygge hemma och lämna in till museet, så bygger vi upp julstaden tillsammans. Pepparkakskoja, fantasislott eller kulturhus? Bara din fantasi kan sätta gränserna (och byggplattans storlek förstås).

Så här gör du för att vara med:
1. Hämta en byggplatta i receptionen på Skellefteå museum från 31 oktober.
Byggplattan finns i tre olika storlekar, men begränsat antal.

2. Åk hem och bygg ditt pepparkakshus i lugn och ro. Det enda kravet är att ditt pepparkaksbygge ska hålla sig inom ramen för byggplattan, annars är det bara att forma fritt från din fantasi! Och ja, du får använda limpistol.

3. När du byggt klart ditt hus lämnar du in den i receptionen på Skellefteå museum. Sista dag för inlämning är söndag 26 november.

Efter att vi fått in alla pepparkakshus skapar vi utställningen Julstaden, som öppnar 3 december med en workshop för barn.

Välkommen!